2013. május 27., hétfő

Eperlekvár

Annak ellenére, hogy egyenlőre sem ősz hajszálam, sem pedig unokám nincsen, szabadidős tevékenységem leginkább egy nagymamáéhoz hasonlít:) A hétvégén ugyanis életem első eper lekvárját készítettem el, ráadásul saját magam által szedett gyümölcsből. Az elhatározás még a hét elején született meg, amikor hazafelé tartva Solymárnál megpillantottam a "Szedd magad eper" táblát. Az eperfold.hu oldalon további információt találva összeállt bennem a nagy terv: Szombat délután elmegyek epret szedni és abból lekvárt főzök. Két zápor között röpke fél óra alatt sikerült is 4,5 kg gyümölccsel megtölteni a fonott kosaramat, igaz a napsütés hiánya miatt azért még válogatni kellett az érett szemeket. Hazatérve rögtön munkához láttam, és az alábbi receptúrát követve (desszert.eu oldal alapján) nagyon finom eperlekvárt készítettem.


Eperlekvár


Hozzávalók:

- 1,5 kg eprenként
- 0,5 kg Koronás 3:1 befőzőcukor

Elkészítés:

1, Az alaposan megmosott és zöld szártól megszabadított epreket tegyük egy nagy lábosba. (Ha nagyok a szemek érdemes felezni vagy negyedelni őket)

2,  Öntsük rá a cukrot és hagyjuk kicsit állni.

3,  Közben sterilizáljuk a befőttesüvegeket, 150 C-os sütőbe állítva kb. 10 perc alatt.

4, Ha az üvegek készen állnak, tegyük fel az epres cukros keveréket a tűzre és kezdjük el alacsony hőfokon melegíteni. Közben folyamatosan keverjük, nehogy leégjen. Forraljuk fel, és a forrástól számított 8-10 percig főzzük. Ekkor végezzünk próbát: egy tányérra tegyünk a lekvárból, ha megdermed készen van. Ha nem, akkor főzzük tovább.

(A forralás során hab keletkezik, mely a lekvár minőségét ugyan nem befolyásolja, de én egy szűrővel leszedtem, szerintem esztétikailag így megnyerőbb:))


5, Ha a próbát eredményesnek találjuk, merjük a lekvárt az előkészített üvegekbe. Rázárva a kupakot állítsuk fejre pár percre, ezáltal vákuum keletkezik.

6, Az üvegeket most állítsuk dunsztba: mindegyiket csomagoljuk be újságpapírba, tegyük egymás mellé, és egy meleg takaróval takarjuk le őket. Hagyjuk 24-48 órát pihenni, majd hűvös helyen felbontásig tároljuk.


Muffinéria tipp: Én a forráspontig történő főzési folyamat során kicsit (nem teljesen, mert imádom, ha vannak nagyobb gyümölcsdarabok a lekvárban) összeturmixoltam a gyümölcsöt. Nem voltak túl érettek a szemek, így  gyorsítottam a procedúrán:)

Kép egyenlőre nincs, mert még pihennek az üvegek, de ha készen vannak és címkét kaptak pótolom a restanciám:)







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése