2013. március 28., csütörtök

Egy kis nosztalgia...

Most egy olyan édesség következik, mely nagyban meghatározta gyerekkoromat, és mely nélkül el sem tudtam képzelni a Húsvétot. A nagymamám minden évben elkészítette, ha igazán jó unokái voltunk még Karácsonykor is:) Sajnos már jó pár éve nem élvezhetjük a finomságait, ezért idén úgy döntöttem, megsütöm én a Méteres Kalácsot. Bevallom keddig fogalmam sem volt, mitől is lesz méteres, de már tudom és mutatom is:)




Méteres kalács- a nagymamám eredeti receptje alapján


Hozzávalók a tésztához:

- 4 db tojás szétválasztva
- 26 dkg porcukor
- 1 dl meleg víz
- 1 dl olaj
- 20 dkg liszt
-1 cs. sütőpor

-3 dkg Holland kakaópor
-1 ek. tej


Elkészítés:

1, A sütőt melegítsük elő 160 C-ra és vajazzunk-lisztezzünk ki két* őzgerincformát.

2, A 4 db tojássárgát keverjük habosra a porcukorral, majd adjuk hozzá a vizet és az olajat.

3, Verjünk kemény habot a tojásfehérjéből és óvatosan forgassuk hozzá a olajos masszához.

4, Egy tálban keverjük el a lisztet és a sütőport, és végül szitáljuk bele a tojásfehérjés tésztába.

A tészta felét öntsük az előkészített formába és süssük 25 percig.

A tészta másik feléhez adjuk a kakaóport és a tejet.

Ha a sima tésztánk elkészült, süssük készre a kakaósat is.

*Muffinéria tipp: Várjuk meg, míg langyosra hűl a tésztánk, csak utána borítsuk ki a formából. Nekem sajnos csak egy őzgerincformám volt, nem vártam eleget, és kicsit megsérült a sima tésztám. Javaslom, hogy ha tehetjük két külön formában süssük a tésztákat, mert így elkerülhetjük a kapkodásból adódó égési sérüléseket is.

Ha mindkét tésztánk készen van, és a formából is kiszedtük őket, hűvös helyen pihentessük. Kb. egy óra múlva nekiláthatunk a krémhez és a megtöltéshez.

Hozzávalók a krémhez:

- 1 cs. puncspuding-por
- 2 dl tej
- 20 dkg cukor (én ezt soknak találtam, 10 dkg-t használtam)
- 20 dkg puha vaj
- 4 ek. rum (én rumaromát használtam)

Elkészítés:

1, A pudingport keverjük el a tejjel és cukor nélkül főzzük meg.

2, A cukrot és a vajat habosítsuk, majd adjuk hozzá a rumot/aromát.

3, Végül ha a puding elkészült keverjük hozzá a vajas alaphoz és robotgéppel 5 perc alatt készítsünk egynemű krémet.


A tészta összeállítása:

1. Szeleteljük fel mindkét tésztánkat vékony darabokra. Én az őzgerincforma mélyedései mentén szoktam, így biztosan egyforma szeletek lesznek.

2, Készítsünk elő egy tálcát, és vegyünk a kezünkbe egy sima piskóta-darabot. Kenjük meg a bal oldalát krémmel, majd állítva tegyük a tálcára. Most egy kakaós piskóta bal oldalát kenjük meg krémmel, és a nem krémes felét tegyük a sima piskóta krémes feléhez. (Leírni bonyolultabb, mint csinálni:)). Most ismét egy sima piskóta következik, majd egy kakaós. Folytassuk a sort, amíg el nem fogy a tészta. Nekem rövidebb tálcám volt, így két rudam lett.

Ha megvagyunk, ismét pihentessük a már méteres kalácsunkat hűvös helyen, és készüljünk fel a csokimáz elkészítésére:)

Hozzávalók a mázhoz:

- 20 dkg porcukor (én itt is féladagot használtam)
- 3 ek. víz
- 5 dkg vaj
- 2 ek. Holland kakaópor

Elkészítés:

1, A hozzávalókat tegyük lábosba és melegítsük össze.

Ha kész, öntsük a mázat a méteres kalácsra és hagyjuk egy éjszakát dermedni.

Nekem a két rúdra kevés lett a máz, így én készítettem még egy adagot.

Másnap kissé ferdén szeljük fel a sütit, így minden szeletbe jut a két piskóta és a krém triumvirátusából.



Igazán finom lett ez a süti, és az elkészítés is nagy élvezetet nyújtott. Kissé időigényes, de jó volt közben felidézni régi ízeket, illatokat, a gondtalan gyermekkort, és emlékezni azokra a "boldog békeidőkre", amikor még sokkal többen ültük körbe az ünnepi asztalt.





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése